permaisuri hatiku

yaKin DiRi

Saturday, November 14, 2009

Tatkala Iskandar Zulkarnain masuk ke sebuah negeri, dia diberitahu tentang sepasang kasut istimewa di sebuah kuil berdekatan.
"Mengapa kasut itu terlalu istimewa?"
"Siapa yang mampu meMbuka talinya yang bersimpul mati itu akan dapat menakluk dunia,"
"Kalau demikian, bawa aku kesana !"

Sebaik tiba di kuil itu, Iskandar terus pergi ke tempat kasut itu ditempatkan yakni di suatu tempat yang nampaknye disucikan dan disembah. Setelah merenung tali kasut yang bersimpul itu, tiba-tiba Iskandar terus mencabut pedangnye. Dengan tangkas dia memotong tali kasut itu dengan pedangnya. Tali kasut itu pun putus dan terungkai.

"Nah sekarang aku dapat menakluki dunia!"

Semua orang disekelilingnya terkejut. Telah ramai raja-raja dari seluruh pelosok dunia datang mencuba nasib untuk membuka simpulan tali kasut itu, semuanya gagal. Mereka hairan melihat betapa beraninya Iskandar Zulkarnain menangani cabaran yang tidak pernah terfikir oleh mereka. Dan terbukti beberapa tahun kemudian Iskandar berjaya menakluki dunia!

pengajaran : yakin atas kemampuan diri adalah syarat utama untuk berjaya. Mereka yang berjiwa besar berani menempuh jalan yang tidak pernah difikir oleh manusia biasa. Dan mereka selalunya berfikir "di luar otak" bagi menanganni sesuatu cabaran ..... BETUL X?



sumber : SOLUSI ISU # 13 - 108

0 comments:

Post a Comment

 

©2008 the hunter of redha | DezembroI by TNB

This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates